Vahva, terve ja nuori olo pitkään; sitä kai kaikki haluavat. Mutta kun ikää tulee, suurin osa alkaa väsyä. Luonnon apteekista peräisin olevat kivennäisaineet ja kasvit voivat auttaa meitä säilyttämään nuoruuden voimamme pidempään. Mutta onko jotain, joka voisi auttaa miehiä säilyttämään nuoruuden testosteronitasot pidempään?  Rohtosarviapilaa on käytetty pitkään kansanparannuksessa erityisesti verensokerin tasoittamiseen.

Sukuhormoni testosteronia on sekä naisilla että miehillä, mutta miehillä hormonitaso on huomattavasti korkeampi. Hormoni ohjaa monia asioita parrankasvusta ja lihasmassasta miehisten piirteiden ja seksuaalisen halukkuuden ylläpitämiseen. Miehisen sukuhormonin tehtävänä on myös ylläpitää fyysistä ja psyykkistä suorituskykyä. Testosteronilla on siis merkitystä hyvinvoinnin näkökulmasta. 

Testosteronin määrä nousee miehillä voimakkaasti puberteetin aikana. Taso alkaa luonnollisesti laskea vasta nelikymppisenä, ja jos mies on terve, lasku ei yleensä vaikuta kehoon tai mielialaan. Korkea ikä, sydän- ja verisuonisairaudet, unenpuute sekä masennus voivat kuitenkin laskea testosteronitasoa. 

"On vaikeaa määritellä normaalia testosteronitasoa, sillä se on yksilöllinen asia, mutta alempi testosteronitaso kulkee usein käsi kädessä pienemmän lihasmassan ja korkeamman rasvan määrän kanssa. Mies saattaa kokea myös alakuloisuutta, väsymystä, ärtyneisyyttä ja vihantunteita. Matala testosteronitaso voi ajan kuluessa lisätä korkean verenpaineen, diabeteksen ja veren rasva-arvojen nousun riskiä", sanoo yrttiasiantuntija Jan G Bruhn, joka on farmaseutti ja farmakognosian professori.

Jos testosteronitaso syystä tai toisesta laskee normaalitason alle, mies huomaa sen seksuaalisten halujen vähenemisenä sekä vähäisempänä mielenkiintona seksiä kohtaan. Jos testosteronitaso laskee entisestään, heikentyy kyky saada erektio ja ylläpitää sitä. 

Merkki testosteroninpuutteesta voi olla aamuerektioiden puute, mutta jos tasot ovat normaalit ja seksuaalinen kyvykkyys ja mielenkiinto ovat silti kateissa, on ongelman taustalla jokin muu kuin hormonitaso.

Heikentynyt miehisyys
Kun testosteronitaso pysyy pidempään korkeana, miehellä on enemmän energiaa ja hän tuntee itsensä nuoreksi ja elinvoimaiseksi.

New England Research Instituten julkaisema tutkimus osoitti, että länsimaisten miesten testosteronitaso on nykyään historiallisesti tarkasteltuna matala. Se laski noin prosentin vuodessa vuosien 1987–2002 aikana. Se tarkoittaa, että 65-vuotiaalla oli 15 prosenttia matalampi testosteronitaso vuonna 2002 kuin 65-vuotiaalla vuonna 1987. Syy tälle laskulle on epäselvä.

Elintapojen muuttaminen vaikuttaa tilanteeseen pitkällä aikavälillä. Kuntoilun aloittanut voi paljon paremmin, sillä liikunta nostaa matalaa testosteronitasoa. Terveellinen ruokavalio ja ennen kaikkea pienempi sokerinsaanti sekä oikea annoskoko ja alkoholinkäytön vähentäminen lisäävät energisyyttä, jaksamista ja halukkuutta. Testosteroninpuutteesta kärsivät miehet voivat myös kokea olevansa vähemmän haluttavia ja että heidän "miehisyytensä" on vähentynyt.

Normaalin testosteronitason palautumista voi tukea syömällä enemmän yrttejä, vitamiineja sekä kivennäisaineita.

"Jos testosteroninpuutteeseen ei halua syödä hormonivalmisteita, ravintolisästä voi olla apua. On viitteitä esimerkiksi siitä, että sinkki voi olla tärkeä testosteronintuotannolle. Tutkimukset ovat osoittaneet, että sinkinpuutteesta kärsivillä miehillä lisääntynyt sinkinsaanti saattaa korottaa testosteronitasoa", Jan G Bruhn sanoo.

Sinkki ei ole tärkeä ainoastaan normaalin hormonituotannon kannalta, vaan se vaikuttaa myös hedelmällisyyteen ja lisääntymiseen.

Hyvinvointia rohtosarviapilasta
Tutkimukset viittaavat yhteyteen miesten hedelmällisyyden ja D-vitamiinin välillä. Magnesium tukee lihaksia ja vähentää väsymystä sekä uupumusta.

Rohtosarviapila on kiinnostava yrtti, jota on pitkään käytetty kansanparannuksessa. Sitä on käytetty erityisesti verensokerin tasoittamiseen.
"Lääkekasvi rohtosarviapilaa on käytetty ruoassa herättämään ruokahalua, ja tyypin 2 diabetesta sairastavat voivat paremmin käyttäessään rohtosarviapilaa mausteena." 

"On olemassa myös muutama pieni tutkimus, jotka eivät ole kattavia mutta viittaavat siihen, että yrtillä olisi vaikutus kolesteroliin", Jan G Bruhn sanoo.

Haluamme tietenkin kaikki ylläpitää vanhetessamme elinvoimaisuutta ja energisyyttä. Jan G Bruhnin mukaan asiaa tulisi tarkastella kokonaisuuden näkökulmasta: Aloita korjaamalla ruokavalio ja syö mahdollisimman terveellisesti. Jos olet ylipainoinen, pudota ylimääräiset kilot, sillä se parantaa verensokeria, verenpainetta ja veren rasva-arvoja. Pyhitä joka päivä aikaa jonkinlaiselle fyysiselle tekemiselle. Tunnin kova treeni kolme kertaa viikossa ei paljoa auta, jos teet istumatyötä. Liiku siis mieluummin joka päivä. On myös tärkeää vähentää stressiä ja nukkua riittävästi.
"Iän myötä kehon kyky tuottaa eri aineita heikkenee ja jopa ravintoaineiden imeytyminen vähenee. Silloin tukena voi käyttää ravintolisää, joka antaa energiaa", Jan G Bruhn sanoo.
Rohtosarviapilan uskotaan esimerkiksi hillitsevän sokerin imeytymistä vatsalaukussa sekä lisäävän insuliinintuotantoa, mikä madaltaa verensokeria. Se vaikuttaa jopa tulehduksen hillitsemiseen, mikä saattaa selittää, miksi se vaikuttaa niin moniin asioihin.

Lähde: Kurera / Inger Palm

Rohtosarviapila on yksivuotinen yrtti, jota käytetään mausteena erityisesti persialaisessa, intialaisessa ja thaimaalaisessa ruokakulttuurissa. Yrtti kasvaa luonnossa itäiseltä Välimeren alueelta Kiinaan asti, mutta sitä viljellään ympäri maailman. (Wikipedia)