Julkaistu 13 toukokuuta 2022

Yhdysvaltalainen tutkimus osoittaa, että vanhemmat ostavat 17 prosenttia vähemmän virvoitusjuomia lapsilleen, jos pulloissa on ikäviä varoituksia sydänkohtauksista ja diabeteshaavoista.

Maailmanlaajuinen lihavuusepidemia jatkaa kasvuaan. 2 miljardia ihmistä on nyt ylipainoisia tai lihavia, mukaan lukien lähes 40 miljoonaa pikkulasta. Tämä lisää tyypin 2 diabeteksen ja sydän- ja verisuonitautien riskiä.

WHO pitää virvoitusjuomia ja roskaruokaa sekä lisääntyvää istumista tärkeimpinä syinä. Noin 50 maata on jo ottanut käyttöön virvoitusjuomien lisäveroja, ja tutkimukset osoittavat, että korkeampi hinta vähentää kulutusta.

Testit laboratoriossa 
Pohjois-Carolinan yliopiston tutkijat Yhdysvalloissa perustivat laboratoriossa "oikean" kaupan ja saivat sitten 325 edustavaa vanhempaa tekemään ostoksia kaupassa. Kysymys oli siitä, kuinka paljon he reagoivat limupulloihin, joissa oli pelottavia varoituskuvia, joissa oli vakavia jalkavammoja ja vahingoittuneita sydämiä.

Vanhemmat, jotka näkivät tällaisia pulloja hyllyillä, ostivat 17 prosenttia vähemmän virvoitusjuomia lapsilleen. Tämä on ensimmäinen tutkimus, jossa tarkastellaan, miten pelottavat kuvat vaikuttavat ostokäyttäytymiseen jossakin tosielämää muistuttavassa tilanteessa; aiemmat tutkimukset on tehty verkkokyselyjen avulla.

Inhottavat kuvat toimivat savukeaskeissa 
Useissa maissa on jo otettu käyttöön roskaruokaa koskevia varoitustekstejä tai -merkintöjä, ja niillä on ollut jonkin verran vaikutusta ostokäyttäytymiseen, mutta yhdessäkään maassa ei ole vielä testattu samanlaisia varoituskuvia kuin savukkeissa. Useimmissa maissa tupakka-askeissa nyt olevat inhottavat kuvat ovat useiden tutkimusten mukaan tehokkaampia kuin pelkät varoitussanat.

Tästä huolimatta Tukholmassa sijaitsevan ruotsalaisen liikuntakorkeakoulun lihavuustutkija Erik Hemmingsson suhtautuu epäilevästi virvoitusjuomien varoituskuvien käyttöönottoon Ruotsissa.

Lähde: SVT