Tyypin 2 diabetes

Yleisin diabeteksen tyyppi on tyypin 2 diabetes, sillä 85-90% diabeetikoista sairastaa sitä. Huolestuttavinta on, että tyypin 2 diabetes on yleistymässä nuoren väestön - lasten ja nuorten - keskuudessa.

Tyypin 2 diabetekseen syynä on usein paino. Jos olet hoikka, on todennäköistä, että kehosi ei tuota riittävästi insuliinia muuttaakseen syömäsi hiilihydraatit energiaksi. Saatat joutua käyttämään tabletteja/insuliinia auttaaksesi prosessia. Jos olet ylipainoinen, on erittäin todennäköistä, että syynä on insuliiniresistenssi. Tällöin keho ottaa huonosti vastaan glukoosia ja veren sokeripitoisuus kohoaa ja insuliiniherkkyys on alentunut. Vähentämällä painoa ja pysymällä fyysisesti aktiivisena parannat insuliiniherkkyyttä, mutta tabletteja ja/tai lisäinsuliinipistoksia saatetaan silti tarvita.

Tyypin 2 diabetesta esiintyy yleensä vanhuksilla, mutta viime aikoina luku on kasvanut nuorten keskuudessa voimakkaasti – erityisesti nuorilla, jotka ovat ylipainoisia ja liikkuvat vähän. Tyypin 2 diabetes on vahvasti sidoksissa ylipainoon ja on osittain perinnöllistä. Monilla, joilla on tyypin 2 diabetes, on myös korkea verenpaine ja korkea kolesteroli, joka lisää riskiä sairastua sydän- ja verisuonisairauksiin.

Kaksi tärkeintä tekijää tyypin 2 diabeteksen hoidossa on syödä terveellisesti ja olla fyysisesti aktiivinen. Liikunnasta tai ruokavaliosta huolimatta voidaan myöhemmin kuitenkin tarvita usein jonkinlaista lääkitystä tai insuliinia sairauden hallintaan. Useimmat, jotka sairastavat diabetesta käyttävät jotakin lääkettä diabeteksen hoitoon. On tärkeää ottaa lääkkeet ohjeiden mukaisesti, sillä ne on määrätty ja suunniteltu ehkäisemään tulevia komplikaatioita.

Vinkkejä diabeteksen hoitotasapainon ylläpitoon

Kaikkien diabatestasairastavien, on tärkeää pysyä aktiivisena ja syödä säännöllisesti ja terveellisesti.

  • Ylläpidä normaali paino. Jos olet ylipainoinen ja laihdutat, parannat omaa terveyttäsi ja se auttaa pitämään diabeteksen hallinnassa.
  • Syö säännöllisesti ja muista, että annoskoko vaikuttaa energian saantiin.
  • Ole fyysisesti aktiivinen. Fyysinen aktiivisuus parantaa insuliiniherkkyyttä.
  • Pidä verensokeriarvot hallinnassa. Se suojaa silmiä, munuaisia ja jalkoja.
  • Pidä kolesteroli kurissa. Hyvä arvo suojaa sydäntä.
  • Tarkista verenpaineesi säännöllisesti. Hyvä arvo suojaa sydäntä ja munuaisia.
  • Vältä tupakointia. Tupakointi on erityisen haitallista diabeetikoille.