Elä terveellisemmin

Elä terveellisemmin

Terveellisemmät ja aktiivisemmat elämäntavat tulisi olla meille useimmille ensisijainen valinta terveyden ylläpitoon. Sen on erityisen tärkeää diabetesta sairastaville.

Terveellinen ruokavalio ja diabetes

Meidän kaikkien tulisi syödä terveellisemmin ja se on diabeetikoille yksi itsehoidon avaintekijöistä. Terveiden elämäntapojen avulla voi:

  • Pitää verensokeritason hyväksytyllä tasolla ja siten vähentää riskiä mahdollisiin komplikaatioihin
  • Vähentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin ja kudosvauriohin, jotka voivat aiheutua korkeista verensokeriarvoista
  • Pitää painon hallinnassa
  • Parantaa ja ylläpitää hyvän elämän laadun

Terveellisen ruokavalion tulisi sisältää tasapainoista ja monipuolista ruokaa, jossa on paljon kuituja, kasviksia, palkokasveja, täysjyvätuotteita ja kalaa. Sokeria, suolaa ja kaikkia rasvaisia ruokia tulee välttää.

Vinkkejä terveellisempään ruokavalioon

  • Säännölliset ruokailutottumukset auttavat diabeteksen hallinnassa
  • Aamiainen, lounas ja päivällinen sekä muutama välipala pitävät sinut kylläisenä aterioiden välillä
  • Vähennä eläinperäisen tyydyttyneen rasvan käyttöä.
  • Vähennä suolan saantia. Paras tapa on välttää jalostettuja elintarvikkeita ja vähentää suolattua ruokaa
  • Lisää Omega-3:n saantia – syö kalaa 2-3 kertaa viikossa, sillä on osoitettu olevan myönteisiä vaikutuksia hyvinvoinnille
  • Vähennä alkoholinkäyttöä

Tee liikunnasta päivittäinen tapa

Liikunta on tärkeää, koska se kiihdyttää aineenvaihduntaa, parantaa yleistä hyvinvointia ja vahvistaa terveyttä. Se koskee kaikkia, ei vain diabetesta sairastavia. 

Säännöllisesti liikkuvilla on alhaisempi verenpaine, alhaisempi syke ja myös parantunut kehon verenkierto. Liikunta voi myös alentaa kolesterolia, vähentää rasvaa ja kiihdyttää aineenvaihduntaa, joka helposti auttaa painonhallinnassa. Ihminen myös nukkuu paremmin, on energisempi ja on usein vähemmän stressaantunut. 

Verensokeriarvot laskevat, kun harrastaa liikuntaa. Kuinka paljon ja kuinka nopeasti, se on yksilöllistä. On tärkeää, että diabeetikon verensokeriarvoa seurataan liikunnan aikana. Lopeta heti, jos sinulle tulee pahoinvointia, huimausta tai tunnet jotakin muita yleisoireita. 

Vinkkejä siihen, kuinka teet liikunnasta päivittäisen tavan: 

  • Aloita hitaasti ja rauhallisesti, lisää vähitellen kestoa ja harjoituksen rankkuutta.
  • Älä unohda lämmitellä lihaksia ja niveliä. Venyttele kunnolla harjoituksen jälkeen vammojen ehkäisemiseksi.
  • Valitse kengät, jotka sopivat kävelyyn ja liikuntaan ja jotka antavat tukea jalallesi.
  • Vaihtele liikuntatottumuksiasi, niin et ehdi kyllästyä
  • Liiku mielellään yhdessä jonkun kanssa niin varmistat motivaation pysyvän huipussaan
  • Pyydä personal traineria etsimään juuri sinulle sopiva harjoitusohjelman
  • Valitse liikuntamuoto, josta pidät – se antaa sinulle enemmän motivaatiota jatkaa.

Liikunta on kaikkein tehokkain ja edullisin tapa auttaa ja hoitaa diabetesta.